Monday, September 24, 2012

ADAB

Assalamua'laikum..

Sekian lama aku menyepi. terlalu banyak cerita utk di luahkan. tapi, apa yg termampu aku luahkan lah ye. 

aku nk cerita sikit pasal adab. dari kecik smpai la ke besar gedabak sekrang aku di didik dgn adab2 yg baik.

ok, pendekan cter.. 'adab merantau ke tempat org' kalau g rumah kawan or apa2 je la yg seumpama dgnnya jagalah adab dgn baik. jaga percakapan..jaga kesopanan..dll..

jgn ckp ikot sedap mulut je.. jaga lah perasaan org lain. lebih2 lg jaaangan kutuk tentang "NEGERI", "NEGARA", "TEMPAT" dan lain2. sedar diri dulu, cukup bagus ke negeri kau tu? cukup sempurna ke diri kau tu? 

walaupun org tu diam je x semestinya org tu setuju dgn kata2 kau tu. aku bg contoh eh..

Kau : "Org J**** nie pon mcm celaka gak kan bila bawak kereta"
Aku : "Halloo itu dia je k.."

jgn ingat aku cuma ckp mcm tu je aku suka dgn sikap kau tu. sikap kau tu boleh membunuh rasa syg seseorang kat kau sebagai kawan, sahabat, teman dan pape je lahh. 

jaga lah adab kau dgn kwn, adab ke tempat org, adab semasa bersama kwn.. jgn ikutkan hati je. nnt mati. jgn ingat kau buat mcm tu org lebih suka or respect kat kau. NO!! org akan pandang x baik kat kau.

don't blame us if we hate ur attitude. plss be matured.. u are not a child anymore!! 

iktkan hati aku, aku dah sembur habis dah kat ko mse tu, aku pk org lain je aku snyap. ok fine..nnt KARMA dtg bru ko tawu mcm ne aku rase. 

so, bg yg lain tu..nie pengajaran buat anda semua. ADAB seseorg di pandang tinggi oleh satu DUNIA. silap sikit je kita, org lain akan judge kte sebagai org yg x beradab. nk mcm tu??? 

so, think about it. 




No comments:

Post a Comment