Tuesday, May 26, 2015

Jalan-Jalan Melaka (Part 1)

Assalamua'laikum

Halloo..entri kali nk throw back sikit pasal jalan2 ke Melaka bulan lepas. Dah sebulan berlalu baru sempat nk cerita. Sementara kerja tengah tak ada ni boleh la kot curi masa sikit. ngehehehe :D

Kisahnya, aku dengan kawan aku Emira namanya dah plan nk pergi Melaka dari bulan 2 lagi. Plan punya plan, kitorang decide 1 mei 2015 adalah tarikh yg paling sesuai untuk jalan2. Sebab, masa tu dia cuti, aku pun cuti. Dia bertolak dr KL naik kereta dan aku pula bertolak dari JB tumpang abg aku yg kebetulannya nak balik rumah mentuanya di Kerubong Perdana.

Tentatif program dia mcm ni,

1 Mei 2015

Aku decide nak menginap di rumah mentua abang aku semalaman je. Tujuannya supaya dapat la jalan2 lama sikit dekat melaka masa 2 mei tu nanti. So, aku ajak Emira menginap sekali kat rumah mentua abg aku. Dengan bantuan Waze, alhamdulillah Emira berjaya sampai ke rumah mentua abg aku dgn selamat dan mudah.

Malam tu, kitorang decide nak pergi River Cruise. Dari kerubong nak pegi River Cruise ambil masa lebih kurang 30 minit. Agak jauh tambah2 lagi kereta banyak, jalan jem teruk dan jalan dia agak sempit bagi aku. Kami pergi 2 kereta sebab adik2 akak ipar aku nk ikut sekali. Sampai je sana cabaran encari parking sangat menguji keimanan. Susah sgt nak dapat parking. Di pendekan cerita kitorang dapat parking jauh dr River Cruise tu. Oleh sebab kami datang dr jauh, perjalanan tetap di teruskan walaupun macam2 cabaran kitorang lalui sebelum sampai dekat River Cruise tu.

So, dah sampai sana. Aku dgn Emira volunteer nk pegi beli tiket. MAKKK OIIIIIIII dia punya panjangg memang x masuk akal. Orang ramai tapi kaunter 1je dia buka. ikutkan hati memang aku x nk teruskan dah. Balik tidur lagi best. Tapiu nama pun jalan2, so kitorang teruskan. Masa tu jam menunjukan pukul 8.40 malam. Tunggu punya tunggu pukul 10.30 mcm tu kitorang dapat naik.

Last2 naik boat tu Aku, Emira dan Abg aku je yang lain give up and terus balik.

Sekitar di Perairan River Cruise



Dah dekat atas boat (abaikan segala kekusutan yg ada)
Masa ni memang best sangat2. Perjalanan atas boat mengambil masa 40 minit. Driver boat tu bawak kitorang explore hampir keseluruhan tempat2 cantik. Aku dah lupa nama2 tempat tu. 

Jambatan ni cantik sangat. Nama dia aku lupa. kahkahkah

Dekat River Cruise ni x banyak gambar yang sempat ambil sebab masing2 dah penat. dapat relax and santai2 je dekat boat tu. hahaha

Tempat ni mcm fun fair mcm tu lah. 


So, dh cukup 40 minit, kitorang pun jalan nk g kereta. Memandangkan masa sampai tadi dah banyak jalan, kaki sangat2 lenguh dan memang tak larat. Aku dgn Emira decide nak naik beca. Kitorang parking jauh dekat area Dataran Pahlawan. Memang jauh nk berjalan. Pengalaman naik beca?? Nantikan entri seterusnya dalam Jalan-Jalan Melaka (Part 2).

sampai sini je ye.. To be continued.. :)

Wassalam...


  

1 comment:

  1. hahahaha. laaa... asal pendek sangat entri kau.. dah syok dah baca..

    ReplyDelete